Bryt en ovana - på 21 dagar!

 
Vanans makt är otrolig. Det sägs att det tar 21 dagar att förändra sina vanor, 21 dagar innan något sker på rutin. Om du upprätthåller rutinen att gå till gymmet regelbundet i 21 dagar så blir det därefter lättare. Vill du sluta med ett skadligt beteende så tar det 21 dagar utan beteendet innan det lättar.
 
Idag är jag 20 dagar fri från mitt skadliga ät-beteende. Jag har jobbat hårt i nästan tre veckor med att äta regelbundet och normalt. Jag tycker det sitter i väldigt bra, har oftast ingen lust att göra på något annat sätt, och ser mest fördelar. (som typ att jag orkar mer, är gladare)
 
Jag har slutat neka min kropp mat som den behöver och jag har slutat fylla den med mat som den inte vill ha. Det som gäller är att finna en inre motivation. Man kan tyvärr inte förändra något som man innerst inne inte vill. Det är även svårt att förändra sig för någon annans skull. Det bästa är när man förändrar sina vanor av egen fri vilja så blir det en varaktig förändring som håller i längden.
 
Jag märker verkligen stor skillnad i hur lätt det är nu när jag försöker må bättre för min egen skull! :) Har du en ovana som du vill förändra? Det gäller bara att bestämma sig! Och inte ge upp. 
Många människor stannar tyvärr kvar i sina ovanor, eftersom de fyller en funktion. (tröstar, förtränger känslor, lugnar). 
 
Cigaretter lugnar, och många vill inte förlora den funktionen som cigaretter fyller. Därför har de svårt att sluta röka, viljan kanske inte finns där till fullo. Någon gång kanske någonting större händer, typ en släkting drabbas av lungcancer. Det kan vara ett exempel på något som ger en större drivkraft att sluta med rökningen.
 
Någonting som påverkar på ett djupare plan brukar vara en perfekt inre drivkraft.





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?