Ruisrock 2013

Fredagen
I fredags åkte jag, Daniel och Sofie ner mot Åbo.
Anlände till campingområdet där vi började sätta upp våra tält, vi hade två stycken tvåpersoners tält.
Sen började vi supa! :D Daniel blev fullast, vi andra var rätt nyktra.
Hängde på campingen ganska länge, det regnade en del så vädret var inte det bästa.
Vi åkte till festivalområdet på kvällen.
Hängde där utanför, för vi hade inte biljett till fredagen.
Träffade lite random människor.
Sen bestämde vi oss för att gå hem till våra tält, för det var kallt.
En Jerry kom med oss, så vi pratade finska med honom osv.
Vi såg en blottare på väg tillbaka till bussen, det fanns massa random kul folk där!
Daniel var jättefull och föll ner i diket och in i träd minst 5 gånger.
Jerry kom med in och satt med oss vid tälten.
Jag och Sofie var ute och gick på campingen, men på helt egna vägar.
Jag var sur för att jag inte blev full + jag frös som fan, så jag gick och la mig typ 2 tiden.
Då for Jerry hem och även de andra gick och la sig.

 
 
Campingen
Den var en besvikelse, för stämningen var inte alls som den brukar på rockfestivaler. Ganska lite folk där, mest tomma tält. På nätterna däremot hörde vi folk som sjöng och härjade. Många gick och la sig först på morgonen då vi steg upp. (vi vaknade 7-8 tiden varje dag för solen började skina då så det blev bastu-varmt i tältet)
 
Transport
Även detta var lite av en besvikelse. Det gick gratis non-stop bussar mellan campingen och området. Det dåliga var att när man åkt den 6 km långa bussvägen så var man tvungen att gå 3 km till, längs en liten skogsväg. Så man hann ju såklart nyktra till en del då, jobbigt att det var så lång väg.
 
 
Festivalområdet
Det låg ute på landet, ganska fint. De hade en regel att man inte fick gå ut och in som man ville från området, utan när man gått in kunde man inte gå ut tillbaka. Så utanför festivalen var det inte särskilt mycket folk, vilket var tråkigt.
 
 
 
Människorna
Åbo-finskan är inte alls som vasa-finskan, de låter helt annorlunda. Men det var skitkul att tala med allt folk, vi träffade mest Turkulaisia, men även folk från bl.a. Esbo, Kotka och Sibbo.
 
Duschar
Det fanns i HK-areena att man fick gå in och duscha i ett omklädningsrum för 1 euro, så det gjorde jag på lördag morgon. Ganska lyx. Bajjamajjorna var som de brukar vara på rockfestivaler, lite äckliga sådär, haha!
 
 
 
Lördagen
När vi duschat åkte vi in till Åbo och shoppade lite alkohol och satt på ABC en stund.
Sen tillbaka till campingen, började dricka redan kl 2!
Eftersom min fylla dagen innan inte blev till nåt försökte jag dricka riktigt snabbt nu.
Jag var full under dagen, riktigt nice!
Vi hängde på campingen, talade med folk och solade, för vädret var mycket bättre nu, men det blåste hårt.
Vi kom riktigt bra överens vi tre, hade intressanta diskussioner och planer.
8-tiden eller nåt tog vi bussen till festivalområdet.
Daniel var jättefull. Han spydde i bussen och även på vägen till festivalen, och gjorde andra diverse cp saker :P
Så jag och Sofie gick i förväg, vi satt utanför området och söp, och sen kom Daniel också.
Vi satt på marken och talade typ.
Jag å Sofie såg en snygg badboy med massa tattoos och knivsårs-ärr som satt själv helt borta,
och såklart ropade vittu Daniel att killen sku komma till oss och sitta. :P
Men nåja, det var ju lite kul att tala finska med dendär killen endå. (;
 
Sen satt vi nog med nå andra killar också i något skede.
Sen kom plötsligt ett par poliser fram till oss och ville se ID.
Vi visade ID och sen sa jag "Haha men titta de filmar oss!:D"
Det var en kameraman bakom poliserna, och det visade sig att det var nåt
polisdokumentär program på en finsk kanal som de filmade för.
Så håll utkik när det kommer i tv sen! :D
 
Sen gick vi in på området. Jag och Sofie skulle se Eevil Stö, finsk rap.
Vi stod och hoppade och var galna och glada ;P
Sen hamnade vi mitt i en moshpit! Massa boys som var helt galna,
som tur var fanns det en snäll kille som räddade oss undan allt haha :)
Sen gick vi runt på området en liten stund innan vi gick till huvudscenen för att vänta på HIM.
Efter en rätt lång väntan började HIM spela. Jag stod på andra raden med Sofie,
Daniel var strax bakom och hoppade med några tjejer.
HIM var väl helt okej, det var lite jobbigt med all trängsel och jag lyssnar ju inte så mycket på HIM mera.
 
 
 Eevil Stö däremot var ju skitskoj, de var på en lite mindre scen.
Man ropade Mafia, Mafia, Mafia hela tiden där, publiken var verkligen med!
 
När ungefär halva HIMs spelning gått så gick jag och Sofie hem till tältet.
Jag frös som bara den, otroligt vilka temperaturskillnader mellan dag och natt.
Daniel var stupfull så vi hoppades verkligen han skulle hitta hem senare. (han lämnade på festivalområdet)
Jag och Sofie la oss i det ena tältet, talade lite och kollade på bilder från kvällen.
Efter typ två timmar vinglade Daniel in i tältet och blev förvånad över att vi var där.
Han hade tydligen glömt att vi sagt vi skulle gå hem, kännissä!
Nåjå så slutligen sov vi alla tre i samma tält, haha.
 
 
 
Söndagen
Vaknade tidigt och jag och Sofie ville åka hem ganska direkt.
Slutligen fick vi allt ihop-packat och Daniel med oss,
så åkte vi till abc och chillade lite innan vi påbörjade hemresan.
Vi stannade vid fleera abc på vägen, det var rätt chill för ingen av oss hade särskilt bråttom hem längre då. ;D
Resan tog flera timmar, startade säkert 10-tiden helt i krapula och var hemma 3 elr nåt.
Även jag satt bakom ratten ibland, heelt okej!
Vi skojade och skrattade hela resan, vi hade verkligen skitkul även fast vi var nyktra.
Elr janå, kanske vi hade lite alkohol i blodet ännu, krapula-humor brukar ju vara skoj! :D
 
 
 
Slutligen
Festivalen och arrangemanget var inte det bästa, men det var en kul upplevelse och helgen var ändå jättebra! Jag och Sofie kom verkligen bra överens, vi har ju inte umgåtts ordentligt på några år, men vi insåg att vi är sjukt lika varandra, samma intressen och sånt, så det var skoj såklart. Tack för en bra helg, och för bilder kolla instagramtaggen #ruisrock2013





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?